Ulasan Kritis: Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka melahirkan Kerajaan Melaka yang Gemilang dan Efisen






Melaka pada suatu dahulu merupakan sebuah kerajaan yang gah dan mempunyai empayar yang luas sehingga dikenali serantau dunia. Perkara ini telah terbukti melalui catatan yang dibuat oleh Tome Pires;


Negeri Melaka tersangat masyhur dan berfaedah sehingga pada pendapat saya tidak ada bandingannya di dalam dunia… ia adalah sebuah Bandar raya tempat memasarkan barang-barang dagangan yang lebih sesuai daripada bandar raya yang lain di dunia

         Kejayaan yang ditempa oleh kerajaan Melaka bukanlah datang begitu sahaja tetapi disebabkan oleh adanya Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Misalnya Hukum Kanun Melaka merupakan satu dokumen yang mengandungi 44 fasal berkaitan kuasa dan pemerintahan raja dan pembesar, pantang larang di kalangan anggota masyarakat, hukuman ke atas kesalahan jenayah dan awam, undang-undang dan sebagainya. Tujuan Hukum Kanun Melaka digubal adalah sebagai panduan untuk mengatur dan menjalankan pemerintahan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka.
           
        Manakala, bagi undang-undang Laut Melaka pula mengandungi 24 Fasal dan empat bahagian dan merupakan sebahagian daripada Hukum Kanun Melaka. Di dalam undang-undang Laut Melaka ia lebih berfokus kepada undang-undang yang melibatkan perkara di atas kapal yang berlayar di laut. Antara perkara yang disentuh ialah mengenai tanggungjawab pengawal kapal, atur cara pelayaran dan perniagaan, bidang kuasa nakhoda kapal dan hukuman bagi kesalahan jenayah. Persamaan yang ada di antara kedua-dua kanun ini ialah mempunyai unsur-unsur agama Hindu yang dicampur-adukkan dengan unsur-unsur agama Islam
            
         Yang pertama, menurut Fasal 1 di dalam Hukum Kanun Melaka telah dinyatakan larangan rakyat biasa memakai pakaian kekuningan dan lain - lain. Sesiapa sahaja yang melanggar peraturan ini akan dibunuh. Perkara ini telah dibuktikan di dalam Teks Sejarah Melayu edisi A. Samad Ahmad halaman 70;


Syahadan bagindalah yang pertama-tama meletakkan “kekuningan larangan”; tidak dapat dipakai orang keluaran, dan diambil akan sapu tangan; dan tiada dapat dibuat tepi tabir dan ulasan bantal besar dan tilam, dan bungkus barang apa-apa, dan akan karang-karangan benda; dan tiada dapat diambil akan perhiasan rumah; dan lain daripada itu pun tiada juga dapat, melainkan kain, baju, dan destar, tiga perkara itu jua yang dapat dipakai.
 
         Berpandukan kepada teks di atas yang terkandung di dalam Sejarah Melayu, larangan rakyat untuk memakai pakaian berwarna kekuningan dan lain – lain telah diguna pakai semenjak pemerintahan Sultan Muhammad lagi. Pada ketika ini orang keluaran ataupun lebih mudah dipanggil rakyat biasa telah dilarang untuk menggunakan warna kuning keemasan untuk dijadikan sapu tangan, ulasan bantal besar atau tilam, sebagai pembungkus barang-barang, karangan-karangan benda ataupun sebagai perhiasan rumah dan sebagainya kecuali dijadikan kain, baju dan destar.

      Persoalannya apakah kesan yang boleh dilihat melalui Fasal 1 yang telah diperkenalkan di dalam Hukum Kanun Melaka ini? Adakah penggunaannya telah membawa dan menolong dalam mencapai kegemilangan kerajaan Melayu Melaka seperti yang digambarkan oleh Tome Pires? Merujuk kepada persoalan di atas, segala fasa yang terkandung di dalam Hukum Kanun Melaka yang kesemuanya mengandungi 44 fasal dan salah satunya ialah fasal satu iaitu larangan rakyat memakai pakaian warna kekuningan dan lain – lain telah menjadi penyumbang kepada lahirnya kerajaan Melaka yang gemilang dan efisien

      Hal ini disebabkan dengan adanya fasal tersebut maka ia telah menggambarkan bahawa adanya sistem yang mempertahankan perbezaan sosial di antara raja iaitu pemimpin dan rakyat biasa. Perbezaan sosial adalah suatu perkara yang penting kerana melaluinya rakyat dapat mengetahui dengan lebih jelas apakah tanggungjawab dan peranan sebagai seorang pemimpin yakni raja dan pembesar, mengapa mereka diberi kelebihan dan apakah tanggungjawab yang perlu digalas sebagai rakyat. Apabila wujudnya pemahaman mengenai tanggungjawab masing-masing, maka satu hubungan yang aman dan harmoni akan tercipta dengan sendirinya di antara pemimpin dan rakyat. Hasilnya, ia akan memberi kelebihan kepada raja dan pembesar untuk menjalankan tugas mereka dengan adil dalam membentuk sebuah kerajaan yang gemilang dan dalam masa yang sama memberi keselesaan kepada rakyat untuk sama-sama membantu dalam membangunkan kerajaan yang gemilang. Perkara ini telah dibuktikan semasa pemerintahan Sultan Muhammad seperti yang tercatat di dalam teks Sejarah Melayu halaman 75;


Sultan Muhammad Syah selama di atas kerajaan, terlalu sekali adil baginda memeliharakan segala manusia. Maka negeri Melaka pun besarlah, dan jajahannya pun makin banyaklah; yang arah Barat hingga Beruas Ujung Karang, arah ke timur hingga ke Trengganu. Maka masyhurlah pada segala negeri dari bawah angin datang ke atas angin bahawa negeri Melaka terlalu besar, lagi dengan makmurnya.

         Selain itu, berdasarkan analisis yang telah saya buat, fasal satu juga adalah satu fasal bagi memupuk semangat kesetiaan rakyat kepada golongan pemerintah. Andai kata rakyat dapat mengikut peraturan yang telah dibuat ini, maka kesetiaan rakyat terhadap pemerintahnya terbukti. Apabila rakyat setia, maka ia memudahkan para pemerintah untuk melakukan kerja-kerja pemerintahan. Namun dalam masa yang hukuman bunuh yang dikenakan terhadap rakyat yang melanggar peraturan walaupun dilihat sebagai hukuman yang kejam, namun dianggap sebagai satu perkara yang efektif semasa zaman Kesultanan Melaka. Hal ini disebabkan dengan adanya hukuman tersebut, maka kedaulatan institusi istana dan pembesar Melayu semakin bertambah. Tanpa disedari, keagungan kedaulatan Sultan Melaka telah tersebar luas sehingga menyebabkan Melaka masyhur di serantau dunia.
        
   Seterusnya di dalam Hukum Kanun Melaka turut terkandung Fasal 13.2 yang membicarakan mengenai hukuman orang yang mencuri atau menyembunyikan hamba orang.  Hukuman mengenai mencuri telah dicatat di dalam teks Sejarah Melayu pada halaman 163.


Maka Sultan Alau’d-Din dengan Hang Isap pun pergilah mengikut  pencuri lima orang itu, maka segala pencuri itu pun lari ke Bukit Melaka, maka diikuti baginda ke atas bukit, bertemu di nagara bukit itu; maka baginda pun bertempik, lalu diparang baginda seorang, kena pinggangnya putus seperti mentimun, penggal dua. Maka yang empat orang itu lari ke jambatan, diperturut oleh baginda; datang ke bawah bodi, maka keempatnya berbalik menghadapi Sultan Alau’d Din. Maka dibunuh baginda pula seorang lagi, maka yang tiga orang itu lari.
 
         Berdasarkan teks di atas, dapatlah kita mengetahui bahawa hukuman terhadap pencuri telah berlaku semasa pemerintahan Sultan Alau’d-Din Riayat Syah. Kes kecurian yang berlaku setiap masa ketika itu telah menyebabkan keamanan di negeri Melaka tergugat. Disebabkan oleh itu, baginda sendiri telah mengambil langkah untuk menyamar di malam hari dengan hanya ditemani oleh Hang Isap. Ketika meronda, baginda sendiri telah terserempak dengan pencuri, dan pada masa tersebutlah hukuman dikenakan ke atas pencuri iaitu hukuman bunuh. Menjelang waktu pagi, telah tersebar berita bahawa mayat-mayat pencuri telah ditemui di bandar Melaka. Berita mengenai kematian pencuri-pencuri telah tersebar luas dan telah menyebabkan pencuri yang pada awalnya merancang untuk mencuri telah membatalkan hasrat mereka. Semenjak berlangsung hukuman bunuh ke atas pencuri, kadar jenayah semakin berkurangan di negeri Melaka. Keamanan telah kembali di Melaka dan membolehkan Melaka kembali menjadi sebuah negeri yang maju.
         
       Walau bagaimanapun, hukuman bunuh yang dikenakan kepada pencuri pada awalnya telah diubah kepada hukuman “kudung tangan” iaitu setelah Sultan Alau’d-Din menggunakan kaedah hukum Hudud yakni hukuman yang berlandaskan syariat Islam. Di dalam Islam, pencuri yang didapati bersalah akan dikenakan hukuman potong tangan iaitu sampai batas pergelangan tangan kanan dan harta yang dicuri wajib dikembalikan semula kepada pemiliknya. Perkara ini terbukti berlaku semasa pemerintahan baginda berdasarkan teks Sejarah Melayu halaman 163;


Maka titah baginda pada Seri Maharaja: Jikalau orang mendapat harta orang, jika tiada dipulangkan pada yang empunya, disuruh baginda kudung tangannya: jikalau tiada bertemu empunya harta, ke balai itulah dihantarkan.
 
      Kesan daripada pengamalan fasal 13.2 yang terkandung di dalam Hukum Kanun Melaka ini telah menyebabkan kadar kecurian yang berlaku boleh dikatakan mencecah sifar. Ketegasan dan keadilan Sultan Alau’d-Din dalam perkara ini telah membolehkan penduduk di dalam negeri Melaka hidup dengan aman dan sentosa kerana tiada lagi ancaman yang boleh menggugat ketenteraman seperti kecurian. Keamanan daripada sang pencuri menyebabkan ramai pedagang dari atas dan bawah negeri berdagang kerana kekhuatiran akan kehilangan barang dagangan sudah tidak berlaku. Jadi boleh disimpulkan bahawa pengamalan fasal 13.2 iaitu hukuman orang yang mencuri dan menyembunyikan hamba orang yang terkandung di dalam Hukum Kanun Melaka menjadi satu pencetus kepada lahirnya kerajaan Melaka yang gemilang dan efisien.

         Jika tadi Hukum Kanun Melaka menjadi sumber rujukan untuk hukum-hukum di darat sekarang kita akan beralih pula kepada Undang-undang Laut Melaka yang menjadi sumber kepada semua permasalahan yang berlaku di laut. Melaka suatu masa dahulu adalah sebuah kerajaan yang agung disebabkan oleh kegiatan perdagangannya yang pesat. Oleh sebab itu, satu undang-undang telah dirangka yang dinamakan sebagai Undang-undang Laut Melaka dalam memastikan semua perkara yang berkaitan dengan kelautan akan dapat diselesaikan tetapi dalam masa yang sama membantu kerajaan Melaka menjadi satu pelabuhan entrepot serta membolehkan Melaka meluaskan jajahan takluknya.

         Salah satu fasal yang ada di dalam Undang-undang Laut Melaka ialah fasal satu iaitu mengenai tugas nakhoda serta awak kapal. Nakhoda pada asasnya tidak terlibat dalam organisasi dan pentadbiran awam di Melaka lantaran tugas yang lebih penting di atas kapal, namun setelah Melaka menjadi sebuah pelabuhan entrepot dan pusat perdagangan antarabangsa yang masyhur, fungsi yang dimainkan oleh para nakhoda dalam organisasi perdagangan dan perkapalan di Melaka telah menjadi amat penting sekali. Hal ini telah dinyatakan di dalam teks Sejarah Melayu;


Tuan kita, Sultan Mahmud Syah memberi titah menitahkan hukum ini, maka datanglah kepada/sekarang ini, turun kepada anak cucunya pun menurut hukum ini, dan tiada lagi bersalahan, semuanya mengikut hukum ini, dan jikalau tiada diikuti hukum ini salah kepada segala negeri nazarnya kerana hukum ini di laut, di laut juga sudahnya dan hukum di darat, di darat juga sudahnya. Sebab disebutkan hukum ini supaya jangan lagi memakai hukum hawa nafsunya yang tiada diperkenankan Allah subhanahu wa taala. Lagi kehendaknya hukum ini supaya mereka itu sekalian malu dan sopan di dalam laut kepada segala nakhodanya kerana nakhoda itu, di dalam laut, raja ia ; sudah diadatkan khalifah al-mukminin yang kerajaan di dalam negeri Melaka pada zaman purbakala itu, jikalau kanak-kanak sekalipun nakhoda itu, kerana sudah teradat di dalam jongnya dan baluknya
        
         Apabila dilihat frasa di atas, memang jelas menunjukkan kedudukan nakhoda sewaktu mengemudi pelayaran adalah satu perkara yang amat penting. Nakhoda, walau siapa pun ia, telah ditamsilkan sebagai seorang raja di atas kapalnya, seperti juga halnya seorang raja di darat. Hal ini kerana kapal boleh diibaratkan seperti negara, jika adanya seorang raja yang mampu mengawal negaranya dengan baik maka akan ke hadapan lah negara tersebut begitu juga dengan kapal, jika ada nakhoda yang mengemudi-nya dengan betul maka akan sampailah kapal tersebut ke destinasi yang diingini. Walau bagaimanapun, di dalam fasal ini bukan tugas nakhoda sahaja yang disebut tetapi peranan awak kapal turut dinyatakan sebagai pelaksana kepada arahan yang diberikan oleh nakhoda.

        Fasal satu yang ada di dalam Undang-undang Laut Melaka ini telah memberi pemahaman kepada nakhoda dan awak kapal mengenai peranan masing-masing. Kerjasama yang wujud di antara dua pihak ini telah menjamin keamanan dan keselamatan di atas kapal. Perkara ini secara tidak langsung memudahkan suatu perjalanan lancar dan mengikut hasrat yang diinginkan. Sebagai contoh, semasa pelayaran, kebiasaannya masa yang diambil untuk sampai ke destinasi adalah panjang, jadi tidak mustahil akan berlaku kejadian seperti gelombang laut dan ancaman serangan lanun, ancaman daripada anak kapal sendiri yang melakukan perbuatan derhaka, khianat, mencuri, bergaduh dan sebagainya. Oleh itu, kekuasaan diberi kepada nakhoda bagi menjamin perkara ini dapat dielakkan. Kejayaan nakhoda dalam mengemudi akan menjadi penanda aras kepada kejayaan sesuatu pelabuhan seperti yang dapat kita lihat di pelabuhan Melaka.

       Di samping itu, di dalam undang-undang Laut Melaka turut terkandung fasal kedua iaitu hukum orang yang berzina. Di dalam fasal ini, telah dinyatakan bahawa hukuman orang yang berzina ialah bunuh. Tetapi kalau bujang sama bujang, mereka ini akan didera dahulu barulah dikahwinkan. Perkara ini bersamaan dengan frasa yang ada di dalam manuskrip Undang – undang Laut Melaka;  


Bermula hukum atas segala orang yang berzina dalam jong atau baluk. Jikalau ia merdeheka (ada isteri sama ada merdeheka atau tiada, maka ia berbuat zina dengan isteri sama merdeheka dalam jong itu, maka) dibanyak-banyaki oleh nakhoda, dibunuh keduanya. 


         Berdasarkan teks di atas, sejauh manakah fasal kedua yang ada di dalam Undang-undang Laut Melaka ini mampu melahirkan kerajaan Melaka yang gemilang dan terbilang ini? Kesan penggunaan undang-undang ini telah berjaya menghalang daripada berlakunya maksiat yang mana merupakan satu perkara yang amat dilarang di dalam Islam. Hal ini disebabkan kepercayaan agama yang tinggi di dalam kalangan penduduk dan pemerintah ketika itu terhadap agama Allah. Masyarakat Melaka ketika itu amat mempercayai bala yang datang daripada Allah sekiranya mereka melakukan perkara mungkar. Hasilnya, masalah sosial bukan sahaja tidak berlaku di atas daratan malah juga di lautan. Keberkatan dan rahmat daripada Allah menjadi satu penyebab kepada kejayaan kerajaan Melaka.

        Tambahan lagi, fasal ini juga dirangka sebagai satu langkah pencegahan untuk mengelak daripada berlakunya penularan penyakit-penyakit bahaya. Zina tanpa disedari merupakan satu medium kepada penyebaran penyakit berbahaya seperti siflis, AIDS/HIV dan pelbagai lagi. Andai kata hukuman ke atas penzina tidak dijalankan seperti yang terkandung di dalam Undang-undang Laut Melaka, tidak mustahil gejala ini akan berleluasa dan boleh mengakibatkan merebaknya penyakit berbahaya. Perkara sebegini boleh memberi ancaman kepada kerajaan Melaka ketika itu. Apabila sesebuah negeri diancam dengan wabak penyakit maka negeri tersebut akan berada dalam keadaan mundur dan porak-poranda. Namun disebabkan adanya undang-undang Laut Melaka segala permasalahan ini dapat diatasi.


       Kesimpulannya, ternyata benarlah bahawa fasal-fasal yang terkandung di dalam Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka telah menjadi satu panduan kepada pemerintah terdahulu dalam menjalankan pemerintahan dalam pentadbiran di Kesultanan Melayu Melaka. Bertitik tolak daripada dua kanun inilah yang telah berjaya membantu dalam melahirkan sebuah kerajaan Melaka yang gah di persada dunia suatu ketika dahulu sehingga tercatat di dalam catatan Tome Pires yang kemudiannya menjadi soalan tugasan kepada saya untuk menganalisnya.

Related : Ulasan Kritis: Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka melahirkan Kerajaan Melaka yang Gemilang dan Efisen

1 Komentar untuk "Ulasan Kritis: Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka melahirkan Kerajaan Melaka yang Gemilang dan Efisen"